|
Wat is
MP? |
MP staat voor
"Militair Pistool" en is van oudsher een discipline waarbij uitsluitend
gebruik mocht worden gemaakt van vuistvuurwapens die érgens ter wereld
in gebruik waren (geweest) bij een gewapende macht. MP wijkt af van de
precisiedisciplines omdat er wordt geschoten binnen verschillende tijden,
op meerdere doelen en op verschillende afstanden. Dit maakt de discipline
ongeschikt voor de beginnende schutter. Dit is ook de reden dat mensen die
willen gaan meetrainen met MP, eerst ervaring met het precisieschieten met
grootkaliber moeten opdoen.
|
Trainingen |
De SV Prins
Hendrik houdt regelmatig MP trainingen. Dit gebeurt ongeveer 1x per 2 weken
op woensdagavond volgens een
schema. Hierbij wordt
de rechter 25m baan gereserveerd. Dit kan ook niet anders, want bij de
discipline MP wordt op de schietbaan gelopen. Zo af en toe hoor je mensen
klagen omdat ze moeten wachten op de linker baan voor het precisieschieten.
Onterecht overigens, want indien de MP-schutters geen MP zouden schieten,
zouden zij alsnog de schietpunten bezet houden omdat zij dan een
precisiediscipline zouden schieten. Bovendien behoren de MP schutters tot
de weinige leden die zeer regelmatig landelijke wedstrijden meeschieten. En
we zijn en blijven een schietSPORTvereniging. Een kwestie van geven en
nemen dus! Overigens kunt
u als ervaren GKP schutter, rustig een keer meedoen, dat is geen probleem.
De MP trainingen verlopen veilig onder leiding van een KNSA gecertificeerde
instructeur of andere, zeer ervaren MP schutters.
|
Wedstrijden |
De afgelopen
tijd zijn steeds meer leden de discipline MP gaan beoefenen. Veel van deze
leden gaan ook mee naar wedstrijden in het land. Dat de discilinbe erg
populair is, blijk wel uit het feit dat er steeds meer wedstrijden worden
uitgeschreven en ook de KNSA Rankinglijst een flink aandeel aan MP schutter
kent. Ook de SV Prins Hendrik organiseert 2 MP-wedstrijden per jaar. Niet
zonder succes, want de schutter zijn vaak goed te spreken over de
schietbanen en het team begeleiders. Was het vroeger nog zo dat je
moest gaan bellen om mensen in te schrijven voor wedstrijden... nu kan het
eenvoudig online op de website Baanplanner.eu.
De KNSA wedstrijdkalender voor pistool vindt u HIER...
Inschrijven via de Baanplanner kan op DEZE website...
|
Agenda
Team-MP |
Met al die
wedstrijden is het soms lasting om te onthouden wie er wanneer op welke
wedstrijd moet verschijnen en hoe laat. Daarom is er hiervoor een agenda
gemaakt waarop je precies kan zien wanneer je aan de bak moet.
Raadpleeg de agenda HIER...
|
|
Klassering |
Tijdens de MP
wedstrijden wordt geschoten in verschillende klassen. Op deze manier kan
elke schutter schieten in zijn eigen klasse met schutters die ongeveer op
hetzelfde niveau zitten. Om jezelf te klasseren, moet je 3 wedstrijden
meeschieten, waarvan er één een AK of DK is. Op basis van je
gemiddelde score, wordt je dan voor het volgende seizoen ingedeeld in de
betreffende klasse. Indien je niet genoeg wedstrijden schiet of geen AK of
DK schiet, ben je het volgende seizoen ongeklasseerd en moet je meeschieten
in de hoogste klasse. Het wedstrijdseizoen loopt altijd van 1 oktober t/m
30 september.
De klasseringseisen
voor MP zijn voor zowel senioren als veteranen (55+) als volgt:
- 215 H-klasse
(Hoofdklasse) - 200
A-klasse - 180
B-klasse
- 000 C-klasse
Je kunt alle klasseringseisen HIER zien...
Je kunt zien in welke klasse je zit door HIER te kijken...
|
Ranking |
Naast de
klassering is er ook nog de Ranking. Ranking betekent dat er een lijst
wordt bijgehouden waarin je kunt zien op welke plaats je in ons land staat
voor o.a. de discipline MP. Voor Ranking tellen NK, DK, AK wedstrijden en
alle Open wedstrijden die voor Ranking zijn aangemeld. Je gemiddelde score
wordt bepaald door van alle resultaten de 3 hoogste bij elkaar op te tellen
en hiervan het gemiddelde te nemen. Hierbij wordt gestart met het
gemiddelde van het voorgaande seizoen, maar die vervalt zodra je in het
huidige seizoen 3 resultaten hebt die hoger zijn dan het oude
gemiddelde.
De Rankinglijst voor MP kun je HIER
raadplegen...
|
Uitrusting Wanneer we bij MP over de uitrusting spreken, hebben
we het voornamelijk over het wapen en de bescherming. We gaan het rijtje
even af:
Gehoorbescherming
Wanneer we met dat laatste beginnen, moge het nut van goede
gehoorbescherming duidelijk zijn. Gehoorschade is immers niet terug te
draaien. Omdat er bij MP veel door de baancommandant wordt gesproken, is
het gebruik van elektronische gehoorbescherming te overwegen. Deze dempen
namelijk wel de knal, maar laten spraak gewoon door. Helaast is goede
elektronische gehoorbescherming niet goedkoop, maar wanneer je vaak MP
schiet, zeker het overwegen waard.
Schietbril
Bij de discipline MP is ook oogbescherming verplicht. Niet alleen voor de
schutters, maar voor iedereen die op de baan aanwezig is. Dit komt omdat
bij deze discipline ook dichter bij de kogelvanger wordt geschoten. Op 15m
is de kans dat je iets "terug krijgt" groter dat op 25m. Zorg dus voor een
goede bril die niet gaat beslaan. Overigens hoeft u zich bij de SV prins
Hendrik niet al teveel zorgen te maken, want de kans op terugkomende
fragmenten is uiterst gering, aangezien ook vanaf afstanden van 4 meter
wordt geschoten door andere gebruikers. Meestal worden brillen met gele
glazen gebruikt omdat deze wat meer contrast geven. Ook de transparante
brillen voldoen echter prima. De brillen met het grijze glas zijn minder
geschikt omdat deze veel licht wegnemen en je de richtmiddelen dus minder
goed kunt zien. Mensen die al brildragend zijn, hoeven niet ook nog eens
een veiligheidsbril te dragen. Overigens zijn ook veiligheidsbrillen op
sterke verkrijgbaar. Helaas wel met een fors prijskaartje er aan vast. Voor
wie de richtmiddelen niet snel genoeg scherp krijgt, is een zogenaamde
'computerbril' wellicht het overwegen waard. Deze heeft de focus op het
juiste punt liggen. Het blijft echter een compromis.
Munitie
Men zegt vaak dat de munitie niet zo belangrijk is omdat elke munitiesoort
beter groepeert dan de schutter zelf. Voor MP gaat dit niet altijd op. De
veelgebruikte 9x19mm munitie bijvoorbeeld, kent namelijk verschillen in
kruitsoort en -lading en gewicht van het projectiel. Dit betekent dat ze
weliswaar zullen groeperen, maar dat deze groep niet per definitie voor
elke munitiesoort op dezelfde plek op het doel valt. Zeker bij een wapen
met vaste richtmiddelen is het dan van belang om een munitiesoort te hebben
die goed bij het wapen past en waarmee het wapen goed functioneert.
Natuurlijk is ook het gebruik van herladen munitie een optie omdat daarbij
de munitie precies met het wapen kan worden gematcht, maar niet iedereen
heeft daarvoor de tijd en de middelen. Het is aan te raden om gebruik te
maken van mantelmunitie. Deze is op bijna alle MP banen toegestaan,
verminderd de hoeveelheid schadelijke dampen en vervuilt de loop het minst.
Sinds 1 oktober 2011 is het gebruik van Magnum munitie bij de discipline MP
eveneens toegestaan. Met het gebruik hiervan maak je echter niet altijd
vrienden op de schietbaan. Ook het gebruik van wadcuttermunitie is gewoon
toegestaan, zolang deze maar niet worden verschoten uit een wapen dat
uitsluitend is ingericht voor het verschieten van wadcutters. Overigens is
bij de discipline Militair Pistool het gebruikt van kalibers tussen de 7,62
en 11,6mm toegestaan.
Het
wapen
Tenslotte het wapen. Zoals eerder gemeld is elk pistool en elke revolver
toegestaan dat aan de reglementen voldoet. Ook toegestaan zijn wapens die
alleen magnummunitie kunnen verschieten, maar géén wapens die
uitsluitend wadcuttermunitie kunnen verschieten. Het is een veel voorkomend
misverstand dat het wapen in het bekende ISSF kistje moet passen. MP is
niet door de ISSF gereglementeerd. Het wapen moet wel voldoen aan de
volgende belangrijkste eisen:
- Looplengte maximaal
152,4mm
- Trekkerdruk minimaal 1360 gram
- Kolf mag niet verstelbaar zijn
- Kolf mag geen palmsteun hebben
- Kolf mag nergens breder dan 44mm zijn
- Wapen mag geen loopgewichten hebben
- Wapen mag geen mondingsrem/compensator hebben
- Wapen mag geen optische richtmiddelen hebben
- Kaliber minimaal 7,62mm en maximaal 11,6mm
|
Schijven
|
De discipline
MP wordt verschoten op schijven met de afmetingen 76x45cm plus een witrand
van 1cm rondom. Het hart van de schijf ligt 140cm boven de vloer, met een
marge van 10cm omhoog en 20cm omlaag. Het hart mag dus tussen de 120 en
150cm liggen. Elke schutter beschikt over 3 schijven welke op een
hartafstand van 75cm uit elkaar hangen. De ringen 7 t/m 10 zijn
volledig zichtbaar en elke treffer in dit gebied is tellend. Ring 6 is
bijna helemaal zichtbaar, maar wordt aan beide zijkanten afgebroken.
Treffers in ring 6 zijn tellend voor zover deze uiteraard het zwart raken.
In de 4 hoeken is verder nog het zwart van ring 5 zichtbaar. Treffers in
dit gebied tellen echter niet mee en worden als een "0" gewaardeerd. Om het
verschil in diameter van de verschillende kalibers op te heffen, wordt elke
treffer opgewaardeerd naar het maximaal toegestane kaliber 11,6mm. Op
wedstrijden start elke schutter op nieuwe schijven, maar vaak wordt dit
niet gedaan of wordt er slechts 1 schijf vernieuwd. MP kaarten zijn met
prijs van ca. 1 euro bijna 3x zo duur als bijvoorbeeld de 55x55cm precisie-
of snelvuurschijven. Om die reden zoeken veel verenigingen hun heil bij in
eigen beheer gedrukte kaarten of insteekkaarten. Vaak wijken ze wat af in
kleur. De KNSA eist weliswaar dat de kaarten zwart met wit moeten zijn,
echter is de vraag wanneer wit niet langer wit is en zwart niet langer
zwart? Het wit van de originele kaarten is immers chamois-kleurig. Voor
zover de kaarten geen hindelrijk licht reflecteren, zijn ze gewoon
toegestaan. Dit blijkt wel uit het feit dat ze ook bij DK's etc worden
gebruikt.
|
Series
|
De discipline
Militair Pistool kent 4 verschillende series, welke worden voorafgegaan
door één proefserie. Deze proefserie is identiek aan serie1.
We onderscheiden de volgende series:
Proefserie en
Serie 1 6 schoten
staand op 1 doel, afstand 25m en tijd 3 minuten
Serie
2: 6 schoten
staand op 1 doel, afstand 20m en tijd 15 seconden
Serie
3: 6 schoten
knielend op 2 doelen, afstand 20m en tijd 12 seconden
Serie
4: 6 schoten
staand op 3 doelen, afstand 15m en tijd 9 seconden
|
|
Commando's /
fluitsignalen |
De discipline
MP wordt geheel geschoten onder leiding van en op commando van een
baancommandant. In de praktijk doe je dus niets zonder dat de BC daarvoor
opdracht geeft. Ook niet het uitpakken en inpakken van de uitrusting. Aan
het begin van een wedstrijd geeft de BC toestemming voor het uitpakken en
klaarmaken van de uitrusting. Hiervoor krijgt je officieel 3 minuten de
tijd. Daarna wordt gestart met de proefserie. Op sommige verenigingen kom
je afwijkende of uigebreide commando;s tegen, maar reglementair zijn de
volgende commando's aan de orde:
WAPENS
LADEN
Dit betekent dat je de kamervlag mag verwijderen en je volle
patroonhouder in het wapen mag plaatsen en het wapen mag doorladen. Je mag
tevens proefaanslagen op de schijf maken. Soms wordt dit er ten overvloede
bij gezegd. In een enkel geval moet je na dit commando eerst nog je
patroonhouder vullen, maar op de meeste verenigingen mag je de magazijnen
tussen de series door vullen.
ATTENTEI
Dit betekent dat de serie bijna gaat beginnen. De schutters nemen de
zogenaamde "vaardighouding" aan, d.w.z. met je arm en het wapen onder een
hoek van 45 graden tov de vloer en wachten op het fluitsignaal. Alleen bij
de proefserie en serie 1 is de vaardighouding niet van toepassing en wordt
vanachter de tafel geschoten. Indien je tijdens dit commando niet gereed
bent, dien je binnen 3 seconden je hand op te steken. De BC wacht dan 15
seconden en geeft opnieuwe het commando ATTENTIE.
KORT
FLUITSIGNAAL
Een kort fluitsignaal betekent dat de serie is gestart. Je dient je wapen
op het doel te brengen en binnen de gestelde tijd de doelen af te werken.
Wanneer je klaar bent zorg je ervoor dat het wapen open staat en het
magazijn is uitgenomen en blijf je het in de richting van de kogelvanger
houden totdat de baancommandant het heeft gecontroleerd.
LANG
FLUITSIGNAAL
2 seconden voordat de tijd is verstreken, klink een lang fluitsignaal. Dit
signaal houdt 2 seconden aan. Het einde van het signaal betekent dat de
tijd om is. Dit betekent dat er binnen het aanhoudende signaal nog mag
worden geschoten. Vallen er schoten buiten de tijd, dan worden even zo vaak
de hoogste treffer op je schijf van je score afgetrokken.
WAPENS
ONTLADEN
Dit is een officieel commando, maar het wordt vaak overgeslagen. Zorg
ervoor dat je wapen open staat en de houder is uitgenomen. Beiden moeten
léég zijn. De kamervlag moet worden geplaatst. De baancommandant
controleert het wapen en geeft je toestemming om het wapen weg te
leggen.
BAAN
VRIJ
Dit is het signaal dat de schutters mee mogen lopen naar de doelen om de
score op te nemen. Let op dat de schutters niet dichter bij de schijven
mogen komen dan door het personeel aangegeven. Meestal wordt dit aangeduid
met een (rode) lijn.
|
Puntentelling |
Elk schotgat
wordt bij twijfel opgewaardeerd naar 11,6mm dmv een schotmaat (kaliber).
Treffers binnen ring 6 t/m 10 tellen als overeenkomstige waarde. De maxmale
score is aldus 4x 60 punten = 240 punten. Voor elk schot dat buiten de tijd
valt of niet is afgevuurd geldt dat de hoogste treffer op de betreffende
kaart en in de betreffende serie, op het totaal in mindering wordt
gebracht. Elk schot in ring 5, de witte rand of daarbuiten, wordt
gewaardeerd als "0". Tijdens een wedstrijd worden de treffers aangewezen en
opgelezen en genoteerd op een scorelijst. Indien je bezwaar wilt maken,
dien je dit meteen te doen zodra een score wordt opgelezen.
|
Storingen |
Niets is zo
vervelend als een storing aan je wapen tijdens een MP wedstrijd. Niet
alleen kost het je punten, maar je moet ook nog eens de hele serie in je
eentje opnieuw schieten terwijl de anderen toekijken en tijd om de storing
binnen de tijd te verhelpen is er meestal niet. De regels zijn simpel:
Zodra je een stroring hebt, geef je dit onmiddelijk aan door je hand op te
steken. Verder doe je niet en je blijft vooral van je wapen af. Doe
je dat laatste niet, dan is de storing ongeldig en mag je de serie niet
over doen. De baancommandant controleert of het een geldige storing
betreft. In eerste instantie door het wapen over te nemen, op de
kogelvanger te richten en de trekker over te halen. Valt er een schot, dan
is de storing ongeldig en mag je niet opnieuw schieten.
Ingeval de storing wél geldig is, wordt vastgelegd hoevaak je
inmiddels hebt geschoten. Vervolgens schiet je de gehele serie a 6 schoten
opnieuw. Daarna wordt het totaal van álle treffers bij elkaar opgeteld
en worden voor de teveel verschoten patronen de hoogste treffers
afgewaardeerd. Stel dus dat je na 2 schoten een geldige storing krijgt, dan
heb je in totaal dus 2 + 6 = 8x geschoten. De 2 hoogste resulaten op de
kaart worden dan afgetrokken. Tijdens een wedstrijd mag je 1 storing hebben
in de series 1+2 samen en 1 storing in de series 3+4 samen. Heb je
daarbuiten nog een stroring dat telt elke niet afgevuurde patroon als een
"0".
|
Een MP
wedstrijd |
Veel
recreatieve schutters worden al huiverig als ze het woord "wedstrijd"
horen. Toch is dit niet nodig. Een wedstrijd is meestal een gezellig en
ontspannen uitje. Wanneer je vaker MP wedstrijden meeschiet, kom je ook
steeds vaker dezelfde schutters tegen. Het verloop van zo'n wedstrijd is
globaal als volgt:
Inschrijven
Het inschrijven voor een wedstrijd gebeurt via een website Baanplanner.eu.
Je kunt daar online een baan reserveren. Op de wedstrijddag dien je een
half uur voordat jouw wedstrijd begint, op de betreffende vereniging
aanwezig te zijn. Doorgaans vul je dan een formulier in met jouw gegevens,
laat je je wapen controleren en reken je het inschrijfbedrag af, wat
meestal 8 euro bedraagt. Je mag tevens een schietbeurt in je schietboekje
laten afstempelen. Daarna kun je in de kantine een bakkie doen totdat je
aan de beurt bent. Ondertussen worden jouw gegevens verwerkt en de serie
voorbereid.
Naar de
schietbaan
Wanneer je aan de beurt bent, wordt je door het personeel opgeroepen en mag
je meelopen naar de baan, alwaar je een schietpunt krijgt toegewezen. Je
zet daar je tas of koffer neer en wacht tot de baancommandant de schutters
toestemming geeft om hun spullen uit te pakken. Formeel staat daar een tijd
van 3 minuten voor. Je legt dan klaar:
- Je wapen + patroonhouder (GEOPEND neerleggen, loop richting kogelvanger,
kamervlag plaatsen)
- Eventueel extra patroonhouders
- Minimaal 40 patronen (30 patronen + reserve voor storingen max 10
patronen)
- Je veiligheidsbril
- Je gehoorbescherming
De baancommandant houdt ondertussen een verhaaltje en zal je o.a. vragen om
je mobiele telefoon uit of stil te zetten. Hij zal tevens zeggen of je al
dan niet op eigen initiatief je patroonhouders tussendoor mag vullen.
De
wedstrijd
Indien alles duidelijk is, zal de wedstrijd beginnen. De BC zal de
schutters vragen zich gereed te maken en de patroonhouder te vullen. Hij
zal verder voorafgaande aan elke serie uitleggen wat en hoe er wordt
geschoten. Elke serie verloopt vervolgens zoals bij "Commando's /
fluitsignalen" omschreven. Indien je een storing aan je wapen krijgt,
handel je zoals omschreven onder "Storingen". Na elke serie worden de
punten getelt zoals beschreven onder "Puntentelling". Let op dat indien je
het met een schotwaardering niet eens bent, je direct bezwaar maakt. Aan
het einde van de wedstrijd vraagt de griffier je om een paraaf waarmee je
akkoord gaat met de telling. De baancommandant vraag de schutters al dan
niet om hun hulzen op te ruimen en geeft toestemming om de wapens op te
bergen. Dit laatste mag je NOOIT op eigen initiatief doen.
Na de
wedstrijd
Terwijl je na de wedstrijd met de schietmaten wat drinkt in de kantine en
een broodje bal met satesaus wegwerkt, worden op het telbureau de scores
verwerkt. Zodra deze klaar zijn, worden ze aan jou uitgereikt. Op de kopie
wordt een paraaf van je gevraagd.
|
Bijzonderheden |
Bij elke
schietsportdiscipline zijn wel enkele bijzonderheden waar je op moet
letten. Wij vatten ze samen onder dit kopje en vullen dit aan wanneer van
toepassing.
Knielende
schiethouding
Serie 3 wordt geschoten vanuit de knielende schiethouding. Hierbij mag je
zelf kiezen op welke knie je knielt, maar de meest logische is de knie aan
de kant van je schiethand. Je mag dan namelijk een positie aannemen zoals
je zelf wilt. Indien je knielt op de andere knie, is het verplicht om de
lijn die de schouders maken met de gestrekte schietarm, in één
lijn te houden die haaks staat op de doelen. Verder mag je tijdens het
knielend schieten met je vrije hand steunen op je eigen lichaam, dus
bijvoorbeeld op je been. Wat niet mag is steun zoeken bij een object buiten
het eigen lichaam, bijvoorbeeld de vloer.
Holsters
Bij de discipline MP is het in principe toegestaan om een holster te
gebruiken. Dit is een beslissing van de vereniging./baancommandant. Op
wedstrijden komt het gebruik van holsters niet voor. Tijdens onze
trainingen wél. De voornaamste reden daarvoor is dat wanneer wij met
z'n allen naar de doelen lopen om de scores te bekijken, wij het veiliger
vinden dat de wapens in een holster worden meegenomen dan dat zij onbewaakt
op het schietpunt achterblijven.
Kamervlag
Het gebruik van een zogenaamde kamervlag of veiligheidsvlag is op
wedstrijden verplicht vanaf 1 oktober 2013. Bij MP houdt dit in dat de
kamervlag ALTIJD is geplaatst wanneer het wapen uit de koffer of tas is. De
kamervlag wordt slechts 1x per serie verwijderd en dat is na het commando
"LADEN". Meteen na het commando "WAPENS ONTLADEN" wordt de kamervlag weer
geplaatst.
EPP
EPP staat voor Europees Politie Parcours en heeft helemaal niets met
Militair Pistool te maken. EPP wordt van tijd tot tijd bij ons beoefend,
maar is geen KNSA erkende schietsportdiscipline. Het valt dus onder de
zogenaamde facultatieve disciplnes, dus feitelijk "toegevoegde"
disciplines. Het beoefenen van dergelijke disciplines is gewoon toegestaan
voor zover gebruik wordt gemaakt van wapens die op grond van een andere,
wél KNSA erkende discipline reeds voorhanden zijn. Voor dergelijke
disciplines mag dus óók gewoon een schietbeurt worden
afgestempeld. EPP kent meer variatie dan MP en is uitsluitend geschikt voor
gevorderde GKP schutters die ook ervaren MP schutters zijn.
|
|
|
Agenda
Team-MP
|